Tuesday 19 August 2008

Kitaran hidup yang memenatkan.

Salam warahmatullah..
Saya dah berjanji dalam entry yang lepas yang saya nak tulis pasal MDS dan SDM, dan dah beberapa kali saya cuba tulis dan masuk draft, tapi tak pernah habis. Maaf, saya terlalu letih sepanjang seminggu dua ini. Rakan dispenser saya tidak datang kerja selama seminggu ( sehingga saat ini ) kerana masalah kesihatan dan masalah peribadi, yang bermaksud, kerja saya dua kali ganda!Kadang-kadang, tak sempat nak mengemaskan stok barang-barang yang sampai seperti biasa sebab prescription tak pernah henti datang. Ya, in one way, it's an advantage, sebab saya dapat berlatih dispensing lebih banyak, but still, I hope my mate get well soon.


Bila dah kerja nih, balik rumah lepas makan, asyik rasa nak tidur ja. Esok pagi pergi kerja balik. Macam tu lah hari-hari, Isnin - Jumaat. Hari minggu bangun lewat, tengok TV, masak-masak, keluar window shopping kadang-kadang. Dalam musim cuti nihlah saya dah belajar masuk kedai-kedai yang tak pernah saya masuk sebelum nih, seperti Habitat, Laura Ashley, British Home Stores, House of Fraser,GAP, Warehouse, River Island ( masuk jerlah, belinya tak jugak ).Kadang-kadang bila berada dalam kedai-kedai mcm tuh, tertanya-tanya jugak : Hello, where is Nadiah?
Rutin saya jugak berubah, termasuklah benda-benda yang saya baca. Hari-hari naik bas kul 7.30 pagi, sambar akhbar Metro percuma atas bas, makan Frozen food Morisson ( Fish pie with creamy and cheesy sauce, jacket potato with mature cheddar cheese, omelette with cheese, semua benda-benda menggemukkan ), baca majalah Closer dan Celebs yang pharmacy manager beli, sembang pasal TV program kat Channel 4 seperti Gok Fix & Gordon Ramsay's Kitchen Nightmare ( Dulu tk ada TV di hall dan tak pernah tengok, kecuali X-Factor dan Britain's Got Talent ). Kesimpulannya, banyak benda yang saya tak pernah buat, saya belajar buat, secara tak langsung.
Tapi bila fikir-fikir balik, kitaran hidup sebegini, walaupun nampak relax, tapi sangat membosankan,memenatkan, dan tak bertujuan apa-apa di akhirnya.
Kerja mcm nak mati dari isnin - Jumaat, pagi - petang, waktu malam balik dinner sambil tengok TV sebelum tidur, esok kerja lagi, weekend stay in bed until 12, pergi AMC Cinema, ronda-ronda Trafford Centre & Manchester Fort, have free drinks on Saturday Nite ( not me )..Nikmati weekend selepas penat bekerja!!..
But...............FOR WHAT??

Kerja mcm nak mati. Hujung bulan duit keluar bayar mortgage. Padahal memang takkan duduk rumah tuh sampai kiamat.
Enjoy the weekend! Drinks at 1GBP. Teguk sampai exceed recommended unit. Pastuh bila addicted kena amik Antabuse ( Disulfiram ) ( Anti Abuse drug for alcoholism ). Membazir duit NHS yang subsidi ubat.Teruk lagi masuk rehab.
Let's shopping, it's summer sale!!..Last sekali masuk carboot, takpun charity shop. Fashion changes, ok?
Mari baca Closer!! The hottest Celeb Mags!..buat apa? Do those celebrities care about you?Yes if you add to their fame, join the Fan Club and you'll get the chance to enjoy exclusive holiday with your beloved celebs! ( ini kat Malaysia ).
Ready Eat Meal Make Easy.Berkapal-kapal pilihan makanan, microwaveable. Masuk saja microwave for 10 minutes, and they are ready, hot and tempting. Tak pun Chinese TakeAway.Full of MSG. Nanti bila tua-tua, bersedialah untuk makan Bendroflumethiazide, Lisinopril, and all kind of Statins - to lower your cholesterol ( Atorvastatin,Pravastatin, Simvastatin - which means you can't eat grapes or its' flavour during the course of any of these tablets ).

Kenapa saya rasa penat?Orang lain enjoy jerk.
Well to be honest, I did enjoy as well, tapi untuk apa segala enjoyment tuh?
Sempatker saya untuk menikmati segala hasil kerja yang nak mati tuh?
Pergi tengok wayang, release tension, window shopping, buy something for yourselves, yes in one way, it did make you happy, but will the happiness last forever?Till hereafter?..
Stay with your partner for 5 years, get a son to strengthen the bond, then have a grand wedding at town hall.Some choose not to hold a wedding until they got enough money for that function. Hello, you need money untuk lepas kahwin, bukannya majlis kahwin.Tujuan buat kenduri sebab nak bgtau orang kata kita dah kahwin supaya nanti takderlah tak pasal-pasal kena tangkap basah sambil pegang surat nikah, tapi sekarang nih banyak orang buat kenduri sebab nak SHOW OFF apa benda yang dia ada, seperti rumah yang lawa dan bekas hantaran yang berkilauan. Xder masalah pun nak lawa-lawa, saya pun nak lawa-lawa, but if those actually menyusahkan nak buat kenduri kahwin, buat nikah kat masjid jerk then hantar poskad dan gambar kat orang kampung : SAYA DAH KAHWIN, JANGAN PANGGIL JAWI KE RUMAH SAYA. ( Eii jangan buat tau benda nih, kurang ajar namanya )..

Penatlah. Kenapa banyak orang nak pilih cara hidup yang memenatkan dan memeningkan kepala nih?
Yups, coz we are trapped in it. We don't choose, we were already born into that net, we grow in that net.
But now we know how to use scissors, don't we?So, guntinglah segala jala-jala yang melingkari hidup kita, and see the life in a bigger perspective. The world is so small, so short, and better be prepared for the bigger life.

Thanks. Full stop.

p/s : Maaf kalau terkasar bahasa.

1 comment:

Anonymous said...

wah..byk yg dikongsi ni
dari hidup yg mmenatkan smpaila tentang kenduri kawen & jaring2 yg boleh digunting

Apapn, slmt terus berjuang
utk hidup yg lebih cerah dan masa rehat yg lebih indah, insyaAllah

syg kamu,
asma'