Sunday 13 May 2007

Dosa Yang Menghijab..

Assalamualaikum warahmatullah..

Saya pernah ditanya,kenapa saya tulis blog panjang-panjang?Ada orang pernah bagitau,dia mengantuk selepas baca entry saya,heh..nak buat mcm mana,saya menulis bukannya sebagai ubat tidur seperti paragin forte dan seumpama dengannya..( sebiji paragin forte utk org normal,boleh tidur 2 hari woo..)..saya harap kalau blog saya nih mengantukkan sangat pun,taklah effect dia sama mcm sleeping pills..

Saya ditegur oleh seorang sahabat, yang mengingatkan saya kenapa saya buat sesuatu perkara, adakah saya benar-benar memahami tujuannnya?kerana kalau saya betul2 memahami tujuan sesuatu perkara atau projek, saya tidak akan frust sepanjang perjalanan projek itu,dan saya tak akan down kalau projek itu tidak mendatangkan hasil yang sepatutnya. Betul, saya akui. Mungkin benar,saya tak betul-betul memahami. Dissapointment arises from dissatisfaction of something that you'r not clear about,it's bad, but in a way, at least it tells you,what you actually want..but,this is not always the case,sometimes that dissatisfaction teaches you nothing, instead it makes things worse.Haih,apa pun, playing with satisfaction and emotion, is a risky game, particularly when we invest our life in it.
So orang selalu kata,before doing something, you must really understand the reason.
Memang,senang nak memahami kenapa kita buat sesuatu,it's easy to use those reasons to drive you to start something.
But,along the journey, it's not something easy to commit to your own words,tambah-tambah lagik bila ada banyak mehnah dan tribulasi.That's y we need support, but when the support is not there,Teratai yg kononya hidup di mana saja dicampakkan jugak akan jatuh bila ombak datang dari segenap sudut.
Tak ada support itu kerana apa ya?Mungkinkah hati terhijab daripada mendapat support?Apa yang menghijab?

Benarkan saya mencadangkan satu perkara yang menghijab support. That is DOSA.

Dosa yang sama ada sedar atau tak sedar.Dosa yg sama ada dah bertaubat atau tidak.Dosa yang diambil berat atau tidak.Dosa yang memang dikenali sebagai dosa atau dosa yang dikenali sebagai pahala.Dosa yang kita ingat akan masuk neraka,atau dosa yang kita ingat akan masuk syurga.

Bagi saya, blog boleh membuatkan saya berada dalam lingkungan DOSA. Kerana apa yang saya tulis mungkin mengingatkan saya dan org lain tentang DOSA,dan mungkin juga menjebakkan diri saya dalam DOSA.
I dont wanna take the latter.Saya cuma nak mengingatkan diri sendiri tentang dosa,yang berkemungkinan besar menghijab hati dan pandangan saya tentang sesuatu yang saya lakukan.
Macam lagu Gigi kat bawah nih. Saya suka, dan saya takut dengar lagu nih.





Dosakah hati kecil ini
Yang slalu tak merasa puas
Dosakah mata indah ini
Melihat yang tak semestinya
Dosakah pikiranku ini
Yang penuh rasa curiga
Dosakah jalan hidup ini
Dan tak pernah merasa menyesal
Bila memang
Semua itu
Dosa besar
Di matamu
Ampunkanlah
Maafkanlah
Sucikanlah
Hamba ini
Yang pengasih
Yang penyayang
Kepada-Mu
Ku memohon
Dosakah hati kecil ini
Dosakah mata indah ini..

Haish, kenapalah bila time exam jerk baru nak teringat dosa..

Sekian.Semoga tulisan ini tidak menjebakkan saya kepada dosa.

Till then.Full stop.

p/s : Saya tertanya-tanya mcm mana Ungu, Gigi start bawak lagu mcmnih..Alhamdulillah.

2 comments:

Anonymous said...

Salam.
This is my 2nd time here. Tertarik untuk baca bila tgk status YM 'Dosa Yang Menghijab'. Smlm baru je belek-belek 'manual kita' dalam liqa'. 83:14-15. Adakah hati kita dihijab oleh karat-karat dosa jahiliyyah. hingga terhijab dari hidayahNya. hingga menafikan adanya pengawas yg menjaga dan mencatat amalan. yang suatu hari nanti akak dihisab.hingga akhirnya terhijab kita dari ni'mat yg plg agung. Hijab dari melihat pencipta kita di akhirat nanti. Nau'zubillah.

Salam ukhuwwah dari dublin

Anonymous said...

salam.. nadia, nice entry.

for the first time you managed to write 'Full stop' in a right way. syabas!! :))