Tuesday 6 November 2007

All about US..Sunway + Druggist Gang..

Assalamualakum warahmatullah..
Dah lama tak update blog kan?Sampaikan ada orang tanya, hee..
Terima kasih kepada kawanku yang bertanya..maka aku tujukan entry kali ini salah seorangnya untuk dia..( tapi of course bukan dia sorang la, jangan perasaan MRS!..:p )..

Waktu raya harituh, seperti biasa, ada banyak sangat rumah terbuka,& banyak jugak program sambutan raya oleh badan-badan pelajar Malaysia yang ada di Manchester nih.
( Menunjukkan ramainya makhluk berwarganegara Malaysia di Manchester nih sampai ada lebih dari 1 student body )..

Maka pada suatu ketika,aku ditugaskan untuk mengendalikan dekorasi untuk satu majlis jamuan raya yang ada kehadiran Menteri dari Malaysia..so sudah pasti kena buat lawa-lawa kan?..
Tapi waktu tuh, disebabkan beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan,aku tidak dapat cukup tenaga kerja..risau, sangat risau waktu tuh, sebab walaupun aku kepala kerja, tapi yang betul2 uruskan dekorasi ini adalah orang lain ( aku nak lead decoration?jangan harap..:P )..tugas aku adalah memastikan benda nih siap,arrange masa nak buat, termasuklah mencari tenaga buruh..
Pendirian aku, kalau dah kata nak buat, maka kalau ada masalah pun, jangan merungut tentang keputusan yang telah ko ambil, takder guna & membuang masa..maka aku pun mula-mula agak pening kepala memikirkan tenaga-tenaga yang boleh direkrut..
Tetiba aku teringat sekumpulan makhluk manusia.....ya, Pharmacy Gang Class of 2010!!..


Salam Perantau dari Pharmacy Gang Class of 2010 UoM!..
( Memang geng yang poyo, serbu Lemmy 9 serentak pada Hari Raya)..

Baru aku teringat, aku ada Double Y,OQI,TEL,Am,SHL,LGL,Double M..maka tanpa membuang masa,aku pun contact diorang, sort of `mengarahkan' diorang menolong aku, & mereka pun menerima arahan dengan hati terbuka, hee..
Maka malam itu kami pun bula bekerja..tempat bekerja tuh penuh dengan Budak2 Pharmacy sebenarnya..


Bekerja atas arahan Hani Nadirah,hee..dari kiri, OQI,Am,Awan, SHL,Double Y


-Manchester Book of Records - Ketupat Terbesar -...

Sebelum nih aku tak pernah mengajak pharmacy gang nih buat kerja,sebab diorang bukan committee & tak aktif dalam society pun..tapi malam tuh diorang datang gak buat kerja,siap menghabiskan balang-balang biskut raya aku lagik..( memang nak jamu diorang pun..:P )..
dan diorang tak dapat pun menghadiri jamuan raya esoknya, semua diorang kerja dekat Stadium Manchester United dari pagi sampai petang..membuatkan aku lagik terharu sebab diorang stay jugak sampai habis kul 12 lebih walaupun esok pagi tuh awal2 lagi nak kena keluar..
Yang membuatkan aku lebih terharu...

Aku : Quite worry now, havent study for a few days,busy with this kind of things..
Double Y : oH, You should divide your time, and delegate your work..
Aku : Means?..
Double Y : Ya, kalau ada kerja mcm nih, just call us, we'll come to help..

Oh,seriously aku terharu, never expect that answer from him..
Aduih pharmacy gang, korang memang kumpulan yang lengkap, sayang korang!..

Bersama kumpulan pharmacy..aku teringat kembali kenangan-kenangan di Sunway..saat aku belajar menerima, belajar merubah cara pemikiran sendiri & bercampur dengan orang..
Waktu mula-mula masuk Sunway..ya, aku datang bukannya dari SBP ker,MRSM ker..cuma sekolah kecik di ceruk kampung..sekali masuk sunway, mcm culture shock jugak,apabila tiba-tiba diri menjadi minoriti, dengan Melayu Muslim mungkin hanya 20% daripada populasi Sunway, tuh pun banyaknya yang sponsored sahaja..English digunakan di semua tempat, office,IT Centre,Finance Counter,Kedai Buku Kolej, malah kafe pun..takyah datang UK pun dah rasa mcm UK di Sunway Uni College,satu environment yang sangat berbeza berbanding sekolah sebelum tuh..
Dalam satu presentation, aku dihentam teruk, oleh seluruh budak-budak a-Levels ( adalah dekat 100 orang dalam lecture hall tuh..)..kerana cara aku membawakan presentasi tuh memang tak kena, yerlah, aku membawa presentasi itu dengan cara berfikir di sekolah, menganggap bahawa cara pemikiran aku yang betul, sedangkan sebenarnya tak,seluruh budak-budak a-Levels dalam lecture tuh mempersoalkan : Ingat ko sorang jer ker yang betul?Ko sorang ker yang patut diutamakan?Cara kitaorang nih tak betul ker??..
Seriously..that presentation taught me a lot of things..merubah cara aku berfikir,memudahkan aku menerima & memahami cara hidup orang yg aku tak pernah jumpa sebelum nih..membuatkan aku faham satu perkara :

I hold on things that I think true, I defend my stand, but I couldnt accuse that Others are wrong,All men are seeking for ultimate truth, Yet the definition of ultimate truth varies with faith,If others never blame you for being different with your hijab,why should you look down at those who kiss at public?If others juat act based on what they believe, then why you accuse them of being wrong, since you also act based on what you believe?

Sejak presentation tuh jugak aku mula memahami,mcm mana hendak hidup dengan kawan-kawan sekelas aku..kelas aku hanya ada 22 orang, bila time science subjects tinggal 17 orang saja, chinese & malay sama banyak saja..& ditakdirkan pulak,waktu second sem, kami semua ( girls sahaja ) dipindahkan ke satu rumah, sebuah Penthouse di Tingkat 23 & 24 Sunway Lagoonview Condo..rumah tuh memanglah sangat best,sebab tuh kami setuju pindah..tapi sebelum pindah tuh,mcm-macam krisis terjadik..sampaikan dalam kelas waktu tuh, semua muka masam..ada yang sampai menangis,ada yg senyap..hmm..tapi akhirnya kami pindah jugak..

Ada hikmahnya kami pindah..we had fun together,seriously..buat jamuan raya, sabtu malam, bising giler sampaikan marah budak2 AUSMAT yang nak amik exam time tuh..chinese new year pun buat, lepas tuh stok kuih raya & chinese new year pun banyak..aku ingat dari tingkat atas aku keja turun tingkat bawah jerk menghabiskan kuih raya Cindy & biskut Famos Amos yang sedap,hee..birthday Jannah pun sambut ramai-ramai..yang paling takleh lupa, kami buat makan-makan Raya Haji dekat bilik aina sambil tengok TV, pastuh esoknya kena marah dengan Head of A-Levels sebab amik cuti extra, hee..then ramai-ramai mintak maaf jugak,huhu..waktu exam a-Level pulak, semua orang ada kawan masing-masing di kolej lain, maklumat soalan2 ramalan tersebar dari pintu ke pintu,huhu..( tapi taklah banyak pun yang keluar..)..



Sunway College A-Levels S3-JPA 2004-2006 at BTN
( Yang dalam kotak - IMU-ans yang x menghadiri BTN )

Kitaorang tahu, kolej kitaorang taklah sebesar & sehebat kolej-kolej persediaan yang lain,tapi kami smua sangat gembira bersama-sama, tambah-tambah lagik kat BTN..We felt much closer after BTN...

September 2006, masing-masing fly..11 orang fly UK,6 orang Eire, 5 orang IMU..sedih gaklah,berpisah dengan kengkawan..then adalah satu aktiviti yang dinamakan Notts Malaysian Games, aku taknak pergi asalnya sebab hari isnin tuh kena submit article review yang sangat aku tak suka buat..sekalik aku & Kutubad tahu yang AFK,MRS turun dari Newcastle & Dublin..pastuh last minute aku joinla jugak,bersama 2 lagik Sunwayian, Double M & TEL dari Manchester..sekali sampai dekat Notts, ouch, Everyone from sunway was there!!...Miss Beh,Andrew, Miss Goh,& Ucop..huh, 10/11 Sunwayian di UK berkumpul bersama-sama!..tak pernah rancang pun...


Waktu nih ada banyak kamera. Untuk setiap kamera,semua pose lain-lain,
( Those at Eire, maaf, korang takder time nih..)

Aku menggelar batch ini : Batch kolej assobiyah Sunway,hehe...

Aku sangat sayangkan korang, Sunway Gang + Pharmacy Gang..Suatu hari nanti kita akan berpecah ikut destinasi masing-masing, & mungkin buat Gang baru lagik..tapi Sweet Memories never fade...

Sunwayian + Druggist 2010 of UoM, nak tambah apa-apa?Sila penuhkan ruangan komen...

Sekian, Full Stop..

P/S : What a long entry after prolong incubation period...







6 comments:

Anonymous said...

rindu jugak waktu dekat sunway dulu!yeay,geng assobiyyah~hahah

NadraNadia said...

Correction..MRS from Bristol.hehe

Unknown said...

MANE ade M la RS jer..huhu ..aperla SNAR NI...TERKENANG DAKU WAKTU MUDA2 DAHULU..AKANKU AKTIF BERGIAT KEMBALI MENULIS INSYAALLAH..

Anonymous said...

isk..isk..tersentuh hatiku membaca entry nih..
seringkali apabila kita buat projek yang perlukan banyak tenaga kerja, dalam masa yg terhad,kita sgt lah pening kepala dan tertekan.. Hikmahnya??-->Dalam waktu2 ni barulah kita boleh tau siapa kawan kita, siapa kenalan kita.
tahniah buat geng farmasi dll yg membantu Snar.

Kenangan2 di sunway mmg best.. (huhu..assobiyah sungguh,,, kenangan dalam kelas, di luar kelas, di pasar mlm, di jalan Tar..kekeke..)

but, i wonder camane bleh letak RS dekat dublin ni..huhu

well..selamat maju jaya dalam semua bidang ye KN a.k.a. Snar! juga KH, Double M, dan TEL! thehehe..

Anonymous said...

snar..thanks for d call..malunye sbb suara xbetul-baru bgn tido waktu tu..hehe(^_~)

bace entry ni brtmbhla rindu pd semua org...apapn, smga semua brjaye xkirelah ktne korg berade

dan xkirelah jika di suatu ketika nnt kite mgkn brbeza pndgn & pndpt ttg sesuatu perkara [mahupn dlm byk perkara], tp kite ttp punya suatu masa lalu yg indah

slmt berusaha~

rindu kamu semua
sayang kamu semua

Ct AdAh said...

Salam..

nadiah, rasa sebak plak baca entry ni sbb mengimbau segala kenangan spjg di sunway dulu..ukhwah yg terpateri, shbt2 yg memahami..sume2 la..rindu nk tgk tv sma2, mkn rmai2, mnum teh ptg2, jln pi psr mlm atau kdai mamak kt tepi gate tu, nyanyi lgu fantasi cinta, smpai, n mirai..hehe..korang sume [sunwayian] mmg best..n sy syg anda sume..=D