Saturday 24 November 2007

Keluarkan saya dari kebodohan ini!!

Assalamualaikum warahmatullah..

Sudah lama benar saya tak kemaskini blog kan?Dulu, seminggu 2-3 kali pun saya boleh menulis, sentiasa ada saja yang nak diceritakan, sekarang tiga minggu pun belum tentu lagi blog ini berganti cerita baru..bukannya tak ada cerita yang nak dikongsi, bukannya tak ada ilham yang biasanya terdetik saat berjalan kaki ( atau naik bas Universiti 147, atau hentam bas berbayar magicbus saja kalau dah lambat sangat-sangat ) dari GP ke Stopford Building, ulang alik hari-hari..

Ya..Oxford road itu memang sibuk, hari-hari penuh kereta dan bas, jalan raya paling sibuk di Eropahlah katakan..tapi waktu cuti musim sejuk, yang mana pelajar British pulang ke rumah sedangkan pelajar luar pergi bercuti, jalan raya sangatlah sunyi, dan gloomy..dengan mudahnya boleh tangkap gambar..cuba tengok bawah nih..



Ini gambar tahun lepas waktu Adah datang dari Dublin. Suasana sebegini hanya dapat disaksikan pada hujung minggu, cuti musim sejuk,musim bunga, dan musim panas. Kalau waktu lain nak tangkap gambar macam nih silap-silap kena hon dengan bas yang tak berhenti-henti lalu & menjejaskan kesihatan pejalan kaki dengan asapnya..Saya hantar gambar ini ke salam perantau tapi tak keluar-keluar..cantik sangat kot..:P


Manchester, tambah-tambah lagi Oxford Road, bukannya bandar yang sihat sangat walaupun Hospital Diraja Manchester berada di jalan itu..sebab itulah saya tidak berpengalaman main baling snowball atau buat snowman lagik, salji taknak turun pasal pencemaran tinggi, huhu ( Ini kata coursemate saya dari Oldham )..
Menelusuri jalan tersibuk di Eropah sehari-hari ini, habit saya yang selalu lewat ke kelas membuatkan saya tidak sempat memerhati dalam perjalanan ke Stopford Building..oh, nak tahu mana Stopford Building?..


Heh, itu gereja..di sebelah kananya, Stopford Building, dilindungi oleh pokok yang saat itu masih malu-malu untuk menggugurkan daunnya..kalau manusia yang blushing, pipinya akan bertukar merah kan..kalau pokok yang blushing saya kira, instead of red, ia akan malu-malu kekuningan selama 2- 3 bulan sebelum menggugurkan diri..( Teori Pokok Malu )..haha, ada ker teori tuh? Ada ker takder, daun pun tahu nak gugur setiap tahun tanda ia tunduk kepada kitaran alamnya, tak pernahlah pulak daun nih tak buat pasal taknak gugur waktu winter, manusia yang kadang-kadang tak reti bahasa untuk tunduk kepada kitaran hidup yang Allah dah tetapkan..

Berjalan pulang dari Stopford Building, saya akui, kelajuan saya berjalan agak rendah, sebab tuh Kutubad selalu beralih belakang tengok saya kalau kami tengah rushing bersama-sama ke suatu tempat, maaflah, kaki kiri saya defect sikit sejak 2-3 tahun nih ( sejak jatuh waktu taekwondo di Sunway..)..tapi keperlahanan saya juga membuatkan saya selalu punya peluang untuk memerhatikan manusia-manusia yang berjalan di kiri kanan saya..kiri-kanan-depan-belakang semua ada..budak sekolah, budak Uni, pensyarah sendiri,pekerja pembinaan bangunan Scan Building yang gah itu, semua jenis manusia ada..dengan hala tuju masing-masing..

Baguslah, semua orang ada hala tuju, tak pernah lagi di Oxford Road nih saya jumpa manusia yang terkebil-kebil, terpinga-pinga tak tahu nak ke mana..cuma kenyataannya, walau banyak mana pun matlamat yang seseorang manusia itu ada, matlamat yang pasti dicapai hanya satu : Kembali kepada tuhan...ya, semua orang tahu itu, orang-orang yang atheis pun, walaupun tidak mempercayai tuhan, mereka pasti akan satu perkara : Mereka semua akan mati..cuma tak tahu selepas mati itu jadi apa..

Kepada semua yang percaya bahawa selepas mati itu, kita akan kembali pada tuhan, maka suka rasanya saya mengingatkan diri sendiri dan semua, adakah hala tuju kita sehari-hari itu memang benar-benar melambangkan keyakinan kita akan proses pengembalian itu?Kita semua tahu bahawa nyawa itu boleh ditarik pada bila-bila masa sahaja, nyawa saya bisa terbang meninggalkan jasad dan kembali kepada sang Raja pada saat saya menaip entry ini..tapi adakah kita bersedia kalau nyawa kita ditarik sekarang?Adakah kita sedang berbuat perkara kebaikan saat ajal menjelang ataupun masih `ralit' dalam perkara-perkara yang melekakan?Yakinkah kita bahawa kita mampu mengucap lafaz syahadah saat ruh bergerak perlahan-lahan dari kaki ke pangkal kerongkong?Yakinkah kita bahawa kita masih ada iman pada saat kematian itu?Yakinkah kita bahawa Malaikat Maut akan mengasihani kita dengan perlahan-lahan mencabut nyawa kita, ataupun mungkin merentap saja ruh itu kalau pada saat itu kita sedang melanggar perintah Allah?..Nauzibillah..

Sungguh, hanya Allah yang tahu soal ajal maut ini..dan sungguh, nyawa itu boleh ditarik dalam sekelip mata..dan sungguh, Allah itu sentiasa mengawasi dan lebih dekat dari kita dari urat leher kita sendiri..semua mengakui hakikat ini kan?Tapi saya juga sedih dengan diri sendiri, saya belajar tentang hakikat-hakikat ini dari saat saya masuk sekolah lagi..saya lihat orang lain juga sama, anda juga sama mungkin..kalau kita kata kita memahami kenyataan ini kenapa kadangkala masih terdetik di hati kita untuk melakukan dosa?masih terdetik di hati untuk leka?masih terdetik di hati untuk berlengah-lengah dengan tanggungjawab yang ada?masih terdetik untuk melakukan perkara yang sudah tahu sia-sia hanya untuk seronok-seronok saja?Just for fun...sungguh, saya tertanya-tanya akan kebodohan, kebebalan, dan kedunguan sendiri, yang tidak bertindak mengikut keadaan sedangkan saya tahu satu keadaan yang pasti : saya boleh mati bila-bila masa..

Tuhan, bukakanlah hati, untuk keluar dari kebodohan dan kebebalan ini...

Cuba dengar lagu Opick ini..sila tekan play..

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA


Buka mataku buka hatiku
Allah terangilah hidupku dengan sinar-Mu
Aku meraba tak berdaya
Tanpa rahmat-Mu aku hilang

Reff:
Beribu dosa tlah terjadi
Mewarnai langkahku
Hitam diri
Bukalah hari yang lalu

Bila tanpa cahaya-Mu
Gelap seluruh hidupku
Tak berdaya
Tak berarti sia-sia

Tak mungkin bisa
Kusempurna mencintai-Mu
Seperti kemahaan-Mu

Diri yang hina
Berlumur noda
Hanya besimpuh
Memohon belas kasih-Mu

Ya Allah, kami memohon ampun dari-Mu, keluarkanlah kami dari kebodohan ini, kedunguan kerana tidak menyedari hakikat diri sendiri, kesombongan kerana terus melakukan perkara yang engkau larang padahal kami sendiri tidak tahu sama ada kami sempat untuk bertaubat atau tidak...

jujur saya katakan, inilah entry saya yang paling tulus saya pernah tulis mungkin, entry yang pada mulanya hendak cerita perkara lain, entry yang pada mulanya hanya ingin main-main..tapi alhamdulillah Allah menetapkan saya supaya jangan bermain-main dengan blog sendiri..kalau blog ini bernyawa mungkin dia akan tanya saya : kenapa kamu selalu bermain-main dengan aku padahal kamu tahu kamu tidak punya waktu,padahal kamu tidak tahu kapan nafasmu berakhir..

Moga Allah terus tetapkan niat kita, menulis, membaca, dan berkongsi, hanya keranya-Nya, jauhkanlah kita dari sifat riya' dan bangga atas kebolehan sendiri, sedangkan semua itu datang dari Allah..

Sekian..bertemu lagi di lain entry..

Salam.Full stop.

p/s : Saat saya menulis ini, di pertengahan jalan, saya berasa lain macam..baru saya teringat, asar udah berlalu 20 minit, dan saya masih ralit di sini menulis blog..ampunkan saya ya-Allah..




3 comments:

Unknown said...

sahabat, kadangkala kita rase kt punya sgala dan tidak mengembalikan pujian pada allah, kita tidak sedar segalanya pinjaman cuma, org punya kelebihan kita sukar bersenang, kita punya kekurangan kita terasa lemah dan tidak dihargai, bila kita punya kelebihan pernahkah kita selalu mensyukurii?
tenungkan dalam dr,sampai bila iman akan begini..allahua'lam

Anonymous said...

Ya...kita sangat cepat lalai..sbb tu,bersyukurlah bila diuji, bersyukurlah bila bersedih, bersyukurlah bila tidak dapat apa yang dihajati, bersyukur bila dikecewakan manusia..

Kerana kita lebih sedar segala yang ada bukan milik kita..

Kerana kita akan rasa lebih dekat padanya...

Kerana Allah rindu mendengarkan rintihanmu berpanjangan..

Miss u nadiah. do pray for us. i`m regaining my strength..fr a deep sorrow.

mr bLiNc said...
This comment has been removed by the author.