Saturday 2 February 2008

Kebebasan bersuara di Speakers' Corner, Hyde Park, London





Assalamualaikum warahmatullah.. Alhamdulillah, berkesempatan juga saya untuk melakar coretan di sini setelah seminggu bertungkus lumus menghabiskan lab report..selepas exam, tak berehat langsung sebab sambung dengan report pulak..report pharmaceutical analysis itu memang memenatkan otak,lab partner saya tak datang lecture langsung selama 3-4 hari sebab nak siapkan report tuh.. Saya berjanji nak cerita tentang winter trip saya kan? Winter trip saya memang panjang dan melangkaui banyak tempat..saya mula travel dari 15/12 hingga 1/1..gila kan?exam 14/1 huhu..Jadual perjalanan saya :
..London - Cardiff - Bristol - Dublin - Galway - Dublin - PUISI - Newcastle - Manchester..

Baik, kita mulakan dengan London!.. London, ibu kota United Kingdom, terkenal dengan pelbagai perkara, antaranya Eye of London, Buckingham Palace, Trafalgar Square,Hyde Park,Royal Albert Hall, tidak terkecuali kos hidup dan pengangkutan yang mahal hehe..tapi cerita-cerita tentang tempat menarik di London nih, boleh dibaca dalam website tourist guide london,silalah google atau Wiki..tetapi saya ingin cerita tentang Speakers' Corner..

Apa itu Speakers' Corner?.
.
Saya sedikit kehairanan..ramai orang yang tinggal di London, ramai orang yang pernah melawat & pusing London, tetapi x ada seorang pun yang pernah menceritakan kepada saya tentang kewujudan corner di Hyde Park nih..hmm..

Saya, AFK, & Kutubad sebenarnya dalam perjalanan atas bas
London Sightseeing dari Hyde Park menuju ke Buckingham Palace..



Me & AFK at Hyde Park..Ini musim sejuk, dogol semua pokok..

Bas bergerak meninggalkan Hyde Park..tetapi di hujung padang yang luas itu, dari atas bas, kami nampak satu sudut ( atau lorong ) yang dipenuhi orang ramai..ada beberapa orang sedang bercakap, dan setiap speaker dikelilingi sekumpulan pengunjung..Saya melihat ke peta Sightseeing, & inilah yang saya cari! - The Speakers' Corner!..


Sewaktu saya di tahun pertama, ada seorang penceramah ISOC pernah memberitahu dalam ceramahnya akan kewujudan Speakers' Corner di London. Ia merupakan satu tempat yang membolehkan anda bercakap sesuka hati anda untuk memberitahu orang lain, tanpa sebarang sekatan -A Complete freedom of speech!Bila anda bercakap dan orang lain mengelilingi anda, speaker-speaker yg lain tidak akan mengacau anda walaupun anda mungkin mengutuk/mengatakan sesuatu yg buruk tentang mereka. Sangat menarik!.
.

Tak jadi ke Buckingham Palace. Kami terus berhenti di perhentian Speakers' Corner & berlari ke situ. Ada beberapa orang sedang bercakap, dan mereka mewakili ketiga-tiga agama : Islam. Kristian, & Yahudi..


-A Muslim speaker-

Kami ke speaker Muslim dulu.Ramai jugak yang mengelilinginya, kebanyakannya non - Muslim, dan mereka juga berdebat dengan speaker itu tentang isu yang diutarakan..


Seorang pengunjung yang sedang berdebat dengan speaker tadi..

Kami taklah mendengar apa yang diperkatakan oleh spekaer itu, sebab bila sampai pun dah separuh jalan orang tuh bercakap.Apa yang dapat saya tangkap, dia tengah bercakap tentang penjajahan US ke atas Iraq, rancangan US ke atas Iran, & Isu Afghanistan.. Saya memang tak menumpukan perhatian langsung sebab kepala saya ligat mencari spot-spot terbaik untuk menangkap gambar hehe..

Kami menuju ke seorang lagi speaker..sedang berdakwah tentang Jesus mungkin..


Tengok baju yang dipakainya, sangat kuat dalam mempamerkan apa yang dipercayainya


dan sungguh dalam kecintaanya terhadap Jesus, sebab dia seperti marah apabila ada orang di situ mempertikaikan Jesus..

Aha, ini lebih menarik.



Sewaktu kami sampai, lelaki ini baru hendak mula berbicara..berdiri di atas kerusi sambil memegang bendera Israel dan menyanyikan lagu-lagu dari agama Yahudi mungkin sambil memegang buku ( Kitab?Wallahua'lam )..


Dan wanita ini pula..saya tak dapat tangkap langsung apa yang diperkatakannya..cuma isu yang diperkatakannya mungkin agak penting sebab ramai yang mengelilingnya dan dia sangat tegas dalam menyampaikan isu tersebut & menjawab persoalan orang ramai..she looks like a very simple woman but there she stood like a fierce lion..


Orang ramai di Speakers' Corner..beralih dari satu speaker ke speaker yang lain..mendengar untuk mengetahui, bertanya untuk menjawab persoalan, dan berfikir untuk memilih..

Sungguh pelik situasinya ya..di kebanyakan negara-negara Islam, rakyatnya disekat daripada bercakap melalui pelbagai dasar yang dikenakan..allowing the rulers to claim themselves as leaders of Muslims, wheras the people never see that credibility on them..tapi bukan di London, nak kutuk Gordon Brown pun boleh..

I would like to see a speakers' Corner..at Jalan TAR during Hari Raya sale maybe?Banyak orang dowh waktu tuh, mencari baju raya
..

Sekian, terima kasih.

Wassalam.Full stop
.

p/s : When we love something deeply, we just want it to get better..

No comments: