Tuesday 20 February 2007

Bodohnya saya kalau tidak paham..

Alhamdulillah,kali ini kelas Pharmaceutical Calculation berjalan dengan baik,tak mcm minggu lepas yang mana saya benar-benar `marah' dengan kelas itu..

Generally,in this class,what would we learn throughout the whole 2nd sem is about certain calculations which would be essential in our career soon ( that is,at least 4 years from now!!..)Never mind,I love maths,A lot..

But this maths class didnt turn out to be as what I expect. Like last week,we were given questions which required us to use semi-log graph paper and log-log graph paper..Oh..apakah kertas-kertas graf nih,bersemi-semi dan berlog-log pulak..saya sangat yakin yg saya tak belajar benda nih di a-level,dan mojoriti ( almost all actually ) tak tahu pun apa sebenarnya benda tuh.Kemudian kami try tanya demonstrators aka teachers yg ada sekali tuh,tapi masalahnya mereka hanya memberikan formula,terangkan benda2 yg patut ada FOR THAT PARTICULAR QUESTIONS whithout really explaining..sAYA marah,saya tak paham,saya bodoh,saya tak mampu paham hanya dengan disuap formula,maka saya tak mampu menulis apa-apa,dan saya bertindak memblahkan diri selepas sign register..saya balik bilik,google,jumpa dalam internet,lagik paham daripada apa yg demonstrator dalam kelas tadik tuh explain..

Saya tahu,ramai jerk yg yg lepas dapat kertas,sign register,terus blah..tapi,itu bukanlah cara saya,saya rasa tak patut untuk meninggalkan kelas yg sudah cuba diset-up untuk anda,at least cubalah untuk duduk,memahami,dan gunakan sepenuhnya kelas tuh..tapi soalnya saya memang tak paham,and I couldnt stand it anym
ore!!..

Saya tidak datang ke universiti untuk menghafal formula,saya tak datang ke uni untuk berlatih menjawab soalan,dan saya jugak tak datang ke uni untuk melupakan segala yg telah saya belajar selepas exam habis ( tapi ini memang berlaku skrg,huhu..)..saya datang ke Uni untuk belajar memahami sebanyak mungkin,dan cuba aplikasikannya dalam kehidupan seharian..dan bila tak paham,maka apa gunanya saya datang ke Uni?Apa gunanya saya berada dalam kelas tuh?.
.

Tapi,itulah..bila jadik mcm nih,saya memang sangat-sangat heran dengan diri saya,heran sangat..saya sangat marah dan sedih bila saya tak paham apa yg saya belajar,tapi saya tak pernah sedih pun sebab tak tahu makna tasyahud yg saya baca 5x sehari dalam solat tuh..Saya rasa susah hati bila tak dapat habiskan directed reading untukk certain lectures,tapi saya tak sedih pun bila saya tak dapat habiskan baca terjemahan or tafsir quran sedangkan seluruh al-Quran tuh ialah a directed-reading for Muslims,tambah hadith lagik satu..saya selalu cuba mengejar lecturer after lecture untuk tanya soalan supaya saya tambah paham,tapi jaranglah saya kejar ustaz after ceramah untuk tanya balik points2 yg telah saya miss out..

`Biarlah,dah terlepas point tuh..'`Ntahlah,aku pun tak tahu ustaz cakap apa..'

Chee,itulah antara ayat2 yg selalu terkeluar dari mulut saya dan juga mulut2 yg lain..Teruk tol,takdak inisiatif nak poie tanya..

Anda mesti heran kan?Saya lagilah heran dgn diri sendiri..saya heran sebab saya kata saya nih full time devoter to Allah,part time student/future pmacist..tapi saya selalu meletakkan kerja part time tuh pada rank yg lebih tinggi daripada keja full time tuh...teruk-teruk,saya cakap tak serupa bikin..

Saya memang heran,dengan kebodohan saya,untuk tidak cuba memahami,apa yg sepatutnya saya paham.
.

4 comments:

Suriani said...

being a pharmacy student punya link tanak tambah link utk BP?? eheheh...

Anonymous said...

saya juga keliru..saya cuba mncari jalan keluar dari itu..bukan tidak mampu ttp tiada kekuatan..

Anonymous said...

semalam talk psl the purpose of life..ade membantu??

Anonymous said...

assalamualaikum nadiah:)
wah, seronoknya baca blog nadiah, bertambah koleksi blog utk dibaca..keep up the good work, jzkk 4 da reminder...jom sesama risau kalo tak faham Quran:)