Wednesday 21 February 2007

Syukur,dia faham..saya harap kita pun faham..

Assalamualaikum..

Pada hari Selasa after kelas orientation to practice of pharmacy,saya,Kutubad,Mek,dan Hola-Lola telah dengan bersemangatnya pergi Gilds,agensi perkerjaan yg mmg telah sedia popular di kalangan student2 Manchester Darul Aman..the aim is to work during easter holiday,tapi saya pun tak tahu bilalah sebenarnya nak keja tuh..plan banyak sangat,huhu..tapi nak keja sebab nak mengkover balik duit-duit RAKYAT yg dah dibelanjakan sesuka hatinya untuk bershopping dan berjalan-jalan..duit orang tuh,taklehlah guna utk berpoya-poya..:P


Bila sampai sana,bukan group kami jerk yg ada,ada satu group lain yg tengah deal nak cari keja gak..jadik bila sampai turn kami,officer kat situ memang sangat excited,ramah..


`Wow, beautiful women are everywhere!Hi nice to see you'..


Satu ayat tipikal untuk menarik perhatian pelanggan membuatkan pelanggan kembang-kempis seketika walaupun statement itu ada probability more than 50% to be false..huhu..

Dia memberi kami satu borang..banyak gak benda yg nak kena isi..


`Well,before that, I'm sure that you ladies are Muslim right?'..


Soalan yg sudah obvious sangat jawapannya.Kami jawab tanpa memberikan sebarang jawapan.

`Ok..I must say that some work requires you to wear a scarf.....( saya lupa ayat dia,tapi yg saya paham,maksudnya saya kena pakai tudung yg ikat ke belakang,maybe nampak leher kat depan..)..some say Ok,no problem for me,some are not..and some work needs you to wear a skirt ( saya rasa dia maksudkan short skirt)..some are ok,but some say that they wouldnt do it,they only accept jobs which allow long pants..'..


Well..saya terima kenyataan ini dengan tangan terbuka.Yerlah,dah nak keja dgn org itu,ikutlah standard org tuh..kalo taknak,takyahlah keja tuh.
.

`..and I must also remind you that you'll be working with in environment with alcohol and pork.You see,we are in hospitality industry,so this is the environment,for any job,either waitress or room attendant. You wouldnt be asked to serve drinks or pork,but some guys do serve alcohols,they CHOOSE to do that'...

Kami terpaksa balik dulu sebab nak kena ada reference from tutor,baru boleh compelete that form..Cuak jugak,bolehkah kami bekerja?Tapi ramai jerk yg survive dalam kerja-kerja nih,so insya-Allah things would be ok.

Walaupun conversation kami dgn officer tuh tak sampai 5 minit,tapi saya syukur,kerana dia paham beberapa perkara..

Perhatikan ayat-ayat yg telah saya bold dgn colour hitam di atas..anda boleh nampakkah apa yg saya paham?..


Yer..yg saya notice..officer ( non-muslim nih..) dia tahu bahawa
walaupun Islam itu suruh semua muslimah melabuhkan tudung menutupi dada ( tak tahulah dia tahu kriteria tudung ker tak..) ,tapi kalau muslimah itu tak buat,maka sebab Muslimah itu sendiri yg pilih taknak buat..Mungkin dia juga tahu bahawa Muslimah kena menutupi seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan,tapi it's the choice of a muslimah to break this law..dan dia jugak mungkin tahu bahawa any muslim cannot be involved in alcoholic drink industry,either to serve or make,or distribute..but if Muslims Do,means Muslim CHOOSE to break this Law...

Dan oleh sebab itu,saya pun harap dia paham bahawa kalau Muslim itu memilih untuk break the law to be a terrorist..( The word Terrorist that the world use now is just a term introduced by masters of Terrorist in order to justify their terror actS, what I mean here is to be violent,unjustice,..)..maka tak semestinya Islam itu menyuruh kepada keganasan,maka Kalau Muslim itu teruk,tak semestinya Islam itu teruk..Tetiba saya rasa dia pun mungkin paham tentang konsep `jalan baik,jalan buruk' dalam Islam..kita pahamkah?

`Maka Dia Mengilhamkan kepadanya jalan kejahatan dan ketakwaan.Sungguh beruntung orang-orang yg menyucikan jiwa itu.Dan sungguh rugi org2 yg mengotorinya..'
( As-Syams, 91 : 8-10)..


Saya rasa kita paham jerk pasal jalan baik buruk nih..tapi soalnya walaupun kita tahu kita patut jadik baik sebab kita nak menjadi orang2 yg beruntung,tapi tindakan kita ( saya ) hari-hari selalunya lebih ke arah mengotori jiwa ini,lebih ke kiri dari ke kanan.kerna jalan keburukan itu nampak lebih menyeronokkan dari jalan kebaikan yg udah dijanjikan penuh kesusahan..aduh,hampeh-hampeh,susah-susah.
Semoga Allah memudahkan jalan kebaikan.

Saya yang selalu hampeh.Full stop.

* Sesungguhnya saya semakin suka berblog walaupun kerja berkapal-kapal sekarang..sebab setiap peristiwa kecil hari-hari rupanya sangat bermakna*

2 comments:

Anonymous said...

sbetulnye makin ramai nonmuslim yg memahami islam
cume, kdg2 muslim yg dh faham ni pun sggp buat xfaham
(peringatan yg sgt2 berguna uk diriku sndri..huhu)

Anonymous said...

dulu sy pernah kerja sms di msia, pastu supervisor suh ikat tudung kt blkg (selempang ke?) bg nmpk dada, supaya 'nmpk kemas'.

sy pon nangis la sbb sy x selempang tudung sejak upper secondary school.

pastu supervisor pun serba salah,
"erm.. tadi cuma cadangan. kalau tak nak, tak pelah."

moral: baik kena buang kerja terus, dari buat benda yg originally xde dlm agreement kerja dan yg penting, benda yang hati kita tak tenang utk buat (ie berdosa).

all the best kpd pemilik blog, kalau jadi kerja iA!