Friday 16 February 2007

Saya Harap Teratai Ini Takkan Layu Di Tasik Madu..

Assalamualaikum wbt..
Akhirnya..saya datang ke dunia Blogger..Hi Kawan-kawan Blogger sekalian,Selamat Berkenalan!!..
Saya harap saya akan terus bisa mencoret dalam blog ini,tak seperti FriendsterBlog yang telah lama saya tinggalkan..
Saya pasti semua akan tertanya-tanya..kenapa saya terlalu obses dengan Teratai?Di mana-mana saja saya gunakan Lotus..di status YM,di nama Friendster saya..apalah yang ada pada Lotus?Kalau kereta Lotus tuh,oklah juga ( Sesungguhnya saya tak pernah tengok kereta Lotus pun..)..
Jangan tanya saya tentang obsesi saya terhadap Lotus.Ibu saya yg terchinta yang mengajar saya `gila' terhadap Teratai..

`Mak,awat mak suka teratai?Takdak nama lain ka? '..

`Cuba tengok bunga teratai..kat mana-mana pun,dia boleh hidup..asainya dia idup di sungai,tapi kalau kita ambik dari sungai dan pi buang dalam tempat berayaq yg lain,dia masih boleh bertahan..lebih lama daru bunga-bunga yg lain..That's what I want my Teratai to be..Strong,Stand,Survive,in any situation..sama ada susah atau senang,Teratai takkan layu..'..

Betui.Faktanya memang begitu.Dulu waktu Tokwan masih ada,saya selalu ikut dia pi umah TokWa dekat Kampung Sanglang..Umah TokWa ada banyak pokok teratai kat depan umah dia..TokWan amik satu,dan bawak balik,letak dalam kolah mandi..seriously,it survived for a couple of days,without any nutrient..( Habuk adalah kot..)..

Yup,saya memang `gila' dengan teratai,saya obses dengan teratai..kerna saya mau jadik seperti teratai,yang takkan jatuh walaupun sekelilingnya menolak,yang tetap berdiri walau hati sudah tak tertahan lagik..yang tetap survive dalam keadaan-keadaan yang menyempitkan,menyesakkan,yang takkan mengaku kalah dalam perjuangan untuk hidup,yang sentiasa menerima penderitaan sebagai booster untuk bergembira,yang tidak berkeluh kesah kerna kesusahan itu membuatkan hidup lebih bermakna,yang takkan layu walau di mana pun dicampakkan..

Lotus saya yang tersayang memang selalu susah..saya doakan dia survive..we need each other right Lotus??..

Doa saya..harapnya Blog ini menjadik refleksi semangat Lotus yang takkan pernah tunduk,kecuali tunduk kepada Kehendak Pencipta..

Wassalam...

4 comments:

Anonymous said...

teratai..oh teratai..apekah yg anda telah lakukan pada sahabat saya ini?? sehingga dia menjadi sungguh obses terhadap awak..apepun..saya doakan sahabat saya ni bahagia dan tabah sentiasa..

Nursheila Zainal Abidin said...

selamat dtg ke dunia blog :). ni k zai

Ct AdAh said...

eh, nadiah pn dh ada blog..slmt dtg ke dunia blog..hehe..oo, tu rupanya mksd teratai n lotus..slma ni dok confuse..tp mls nk tya..hehe..skang dh phm..btul2, jadilah seperti teratai dn lotus..bukan MENJADI teratai dan lotus k..hang tu masih seorang manusia..hehe..aih, ape la yg kte merepek ni..k, wslm~

Anonymous said...

nadiah jd teratai
asma nk jd batu karang kt lautla
cantek
pastu boleh liuk2
tp tetap kukuh akarnye mencengkam dasar, tak hanyut dilanda gelombang ombak

hehe
nice blog
gambatene!